Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Jag kan (inte) rita: En kvalitativ undersökning om varför människor (inte) tecknar
University College of Arts, Crafts and Design, Department of Visual Arts and Sloyd Education.
2016 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 300 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Vi har alla olika sätt att bearbeta traumatiska händelser och känslor. Mitt sätt var att teckna, teckningarna blev ett rop på hjälp. Under uppväxten fick tecknande andra betydelser än bearbetning av barndomens sår, det blev ett verktyg att få komma ifrån verkligheten. En fristad där ingen kunde säga åt mig vad jag fick och inte fick göra, för det var min fantasi som gällde. Men under skolans gång så rycktes den betydelsen ifrån mig och att teckna realistiskt var viktigare.

I denna uppsats undersöker jag varför människor väljer att sluta eller fortsätta teckna efter barndomen. Med hjälp av 6 informanter i åldrarna 18-30 har jag med hjälp av semistrukturerade intervjuer låtit informanterna diskutera sitt tecknande och hur bildämnet har påverkat deras inställning till tecknande. Med hjälp av social inlärningsteori, emotionspsykologi och ett socialkognitivistiskt perspektiv har jag analyserat intervjuerna för att ta reda på den emotionella intelligensens värde och den sociala miljöns påverkan på informanternas svar om tecknande. Som blivande bildlärare vill jag utveckla teckningens betydelse.

Frustrationen att inte kunna hantera tekniken och tiden som inte finns för att lära sig teckna var det ledande svaret som blev inspirationen till mitt gestaltningsarbete ”Frustration i skapande”. I gestaltningen släppte jag pennan men behöll att arbeta med papper, ett material som är lättillgängligt. Gestaltningen består utav en skulptur som är uppbyggd av papper, med hjälp av vikkonsten origami visar skulpturen processen att lära sig hantera en teknik. Genom att släppa pennan visar jag att det finns andra sätt att teckna på än med penna och papper. Gestaltningen presenterades på Konstfacks vårutställning 12-22 Maj 2016.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 40 p.
Keyword [sv]
Teckning, tecknande, bildpedagogik, prestationsorienterad, utmaningsorienterad, frustration.
National Category
Visual Arts Pedagogical Work
Identifiers
URN: urn:nbn:se:konstfack:diva-5588OAI: oai:DiVA.org:konstfack-5588DiVA: diva2:939263
Educational program
Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan - Bild och design
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-06-22 Created: 2016-06-18 Last updated: 2016-06-22Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2283 kB)52 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2283 kBChecksum SHA-512
6f322cb43bee27726abf53b16f2f4205213d164757fecf3aaa3b1a5d5a47f3e6a93394916c4e39c84640d0efeaf3be426404688f1d16faa82257296b5f403f56
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Visual Arts and Sloyd Education
Visual ArtsPedagogical Work

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 52 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 107 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf