Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 80 credits / 120 HE credits
WHY DO I DO THE THINGS I DO?
ABSTRACT
The bottom line in this project is that we are all different. We know, see, feel different things,
we have varied skills, talents and possibilities. I believe in our differences as a great resource
not only for developing and challenging ourselves as individuals and professional crafters,
but also as a method to push the field of practice forward. I think that an extended and
generous attitude for collaboration is crucial. I also see interdisciplinary practices as a
dialogical source that can widen the language of craft and create a greater community that
embrace a diverse variety of people, materials and doings. I like glassblowing, and I like
people and the differences we own and I want to explore that together. That is the driving
energy in my practice and in my identity as a Craftist. Crafting Community has been a test
platform to explore norm creative participatory practices and dialogues in the field of glass
and craft.
VARFÖR GÖR JAG DET JAG GÖR?
I februari 2015 visade Dansens Hus i Stockholm Vortex Temporum, ett scenkonstverk av det
internationellt hyllade danskompaniet Rosas i samarbete med musiker i gruppen Ictus.
Danskompaniets koreograf och grundare, Anna Teresa De Keersmaeker, är och har varit
väldigt betydelsefull för den samtida dansen med sina experimentella och utmanande verk,
och kompaniet är mångfaldigt prisbelönt. 4 Efter föreställningen hölls ett publikt
konstnärssamtal där bland annat frågan om ”varför du gör det du gör”
kom upp. Hennes
svar gjorde starkt intryck på
mig för det var så
självklart och enkelt.
I like dance, I like music and I like to share that with others.
Det var både naivt och allmängiltigt men också
högst mänskligt och väldigt tydligt. Att höra
en internationellt hyllad världskoreograf förklara ingången till sitt avantgardistiska,
experimentella och utmanande arbete med sådan enkelhet gjorde föreställningen mer
tillgänglig och begriplig för mig.
Jag tycker om glasblåsning, jag tycker om möten och jag vill dela det med andra. Det är
grunden i Crafting Community och det är grunden i min craftist--‐‑xistens och identitet5. I mitt
Mastersarbete har jag utforskat och utmanat min praktik, mig själv men också
delar av mitt
kollegium och den publik jag/vi mött. Jag upplever ett utvidgat kollektivt utforskande och
generöst delande av kunskap som en utmanande attityd och praktik för det
professionaliserade konsthantverksfältet. Jag ser att det har potential att utveckla, fördjupa
och bredda ämnesfältet. Jag tror även att den craftist--‐‑aserade kommunikationen ger
möjlighet till andra möten och relationer med besökare, åskådare och följare, vilket ger
förutsättningar att på
sikt skapa en utvidgad community6 och samtalspart. Jag tycker om
glasblåsning, jag tycker om möten och jag vill dela och utforska det tillsammans med andra.
Det kommer ställa krav på
oss! Vi kommer behöva vara generösa, nyfikna och bjuda på
oss själva. Det är det Crafting Community handlar om.
2015. , p. 50