Independent thesis Advanced level (professional degree), 20 credits / 30 HE credits
Jag gör den här undersökningen med fokus på samtidskonst som jag upplever är ett
svårgripbart fenomen. Så vad är samtidskonst och går den att definiera? Generellt är
samtidskonst konst skapad efter 1945 och består samtidigt av ”historiska” och ”banbrytande”
konstyttringar. Den uttrycker sig i nya medier som installation, video och fotografi och utgör
ett fält som är i ständig förändring. I huvudsak tematiserar samtidskonsten vardagslivet och
individens livsbetingelser samtidigt som den är upptagen med att undersöka fältets
möjligheter och upplåter ett rum för reflektion. Eftersom samtidskonst kan upplevas
svårgripbar använder jag tre estetiker för att komma närmare en förståelse. Relationell estetik
där det konstnärliga uttrycket ses som ett kommunikativt system. Situationell estetik där man
arbetar med betraktarens upplevelse av rummet. Och ad hoc estetik som handlar om den
konstnärliga intentionen.
Med bakgrund av samtidskonst och den förändrade synen på kunskap, som den nya
museologin fört med sig, undersöker jag hur Moderna Museet arbetar med samtidskonst i sin
pedagogiska verksamhet. Undersökningen är begränsad till museets verksamhet som riktar sig
till ungdomar i gymnasieåldern. Eftersom museet har i uppdrag att visa och förmedla
samtidskonst till allmänheten gör detta Moderna Museet särskilt intressant att undersöka. Den
pedagogiska verksamheten på Moderna Museet har en lång tradition, därför tänker jag att
museets pedagoger har strategier för hur man arbetar med och lär ut om samtidskonst, både
med utgångspunkt från de tre estetikerna och utifrån konstpedagogiska diskurser.
Undersökningen efterfrågar hur museets pedagogiska verksamhet arbetar med samtidskonst
och vad denna verksamhet får för konsekvenser för positioneringen av deltagarna i en
lärsituation på museet. Jag undersöker detta genom att delta i undervisningssammanhang på
museet samt genom intervjuer med pedagoger på museet. Verksamheten analyseras med hjälp
av Helen Illeris beskrivningar av dominerande konstpedagogiska diskurser och hur dessa
positionerar deltagarna i en lärsituation på museet. Även om Moderna Museets verksamhet
kretsar kring samlingarna och aktuella utställningar lägger man stora resurser på att möta
skolelever och ungdomar. Museet arbetar aktivt med tematiserade visningar och workshop
som ska ge besökaren andra ingångar till konsten där man relaterar till samtida
frågeställningar. I verksamheten Museum Museum bjuder man in ungdomar till diskussion där
de ges möjlighet att få ta plats inom museets väggar och på så sätt överlämnas den kulturella
auktoriteten till dessa.
I was going to make a contemporary work of art but I fucked it up är titeln på mitt gestaltande
arbete. I det har jag undersökt vad samtidskonst är, vilken plats samtidskonst har i dagens
samhälle och vad konstpedagogiken ska syfta till? Arbetet har bedrivits textuellt genom att
jag fört in mina tankar och resonemang i en tankekarta över tiden. I min undersökning har det
hela tiden funnits en politisk vilja att förändra något i skolvärlden, så jag har skickat frågor till
makthavare som kan påverka situationen i dagens skola. Dessa har jag ramat in och hängt upp
tillsammans med titeln på gestaltningen. Genom att delar av texten skrivits på olika platser i
utställningsrummet tillsammans med breven har jag försökt undersöka samtidskonstens tre
estetiker.
2015. , p. 41
Lärarutbildning med konstnärlig inriktning, bild och visuell kultur - Konst