En uppsats om kanon, utrymme och plats, i relation till levd erfarenhet, historieskrivning, konst och annat viktigt.
I Cover You, är ett konstprojekt i sig som har fått ge namn åt den här uppsatsen. I Cover You handlar om att hålla någon om ryggen som Batman och Robin, eller Thelma och Louise. Det finns så många tillfällen där en står ensam, känner sig själv. Ofta på grund av att en är ickenormativ och på grund av denna norm medveten om sig själv i och med sin blotta existens, sin kropp och sitt tal'. Då kan en anlita mig och mitt konstprojekt. Det vill säga att jag kommer täcka din rygg och, om du vill, sjunga en cover. Oavsett om du är i rätten, löneförhandlar eller är på en föreläsning. Jag är den som bekräftar din sanning och styrker din version av historieskrivningen. Så inget faller i tystnad.
Vem är Blanche då? Blanche är Blanche Wittman som var i slutet på 1800-talet Europas mest berömda hysterika. Hen var institutionaliserad i 16 års tid. Jag kommer återkomma till både Blanche Wittman och Hysteri som diagnos och dess betydelse för mitt arbete.
Blanche är för mig den marginaliserade positionen, den subalterna utan röste, den defekta och diagnostiserat galna. Hen som även om hen hade haft en röst och ett språk, så är det ingen som lyssnar till en "dåres tal". Blanche är exakt den människa, exakt den plats dit det är viktigt att gå till. Solidarisera sig med. Identifiera sig med. Och täcka ryggen på.
För mig blev det viktigt att intuitivt följa processen. Låta den grena ut sig som den behövde. Vilket har lett mig till 2 performance projekt: I cover you som jag beskrivit ovan och Vilda and the Firespeakers. Samt den skulpturala installation som heter I Cover You Banche, vilken består av en skulptur skala 1:1 med tillhörande ljud. Jag cirklar runt, ser på saker ur fler vinklar eller igen. Omprövar. Upprepar mig. Jag arbetar så. Därför finns det inslag av upprepning även i uppsatsen då det är vissa saker, tankegångar är återkommande och viktiga.
Jag återkommer till själva processen mer utförligt i kapitlen Begränsning och rörelse — om det konstnärliga arbetet I-III.
Även om jag ser textarbetet, både det skrivna och lästa, som invävt i den konstnärligaprocessen. I uppsatsen är mina tankegångar, min research och konstnärliga beslut sammanvävda. Det är så jag arbetar. Men just det faktiska konstnärliga arbetat blir tydligare fram lyft och kommunicerat i distinkta egna kapitel.
2012. , p. 48
En PDF av uppsatsen finns arkiverad i DiVA och kan hämtas av administratör. Kontakta institutionen eller biblioteket.