Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Närvaro
University College of Arts, Crafts and Design, The Department of Design, Crafts and Art (DKK), Ceramics & Glass.
2012 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Mitt konstnärliga arbete utgår från ideer och funderingar om närvaro och närhet i mötet med min omgivning. För mig har det varit viktigt att förankra arbetet i något jag upplever som alldagligt. Under arbetets gång har jag ett stort behov av att se, känna och upprepa. Jag ser det som ett sätt att bli övertygad och fysiskt förstå min relation till arbetet, och samtidigt den omgivning som jag bearbetar.

I mitt examensarbete vill jag dyka djupare i måleriet och se hur jag kan korsa det med mitt tredimensionella keramiska arbete. Det som fascinerar mig med visst måleri är an jag kan känna en sådan stark fysisk samhörighet med något som jag inte har fysisk kontakt med. Därför ville jag belysa den problematiseringen i min arbete eftersom jag också ser en stark koppling mellan den känslan av fysisk samvaro utan brukande eller beröring, och mitt behov av att bearbeta den kroppsliga relationen till min samvaro. Hur kan jag närma mig den problematiseringen i mitt eget arbete? Hur kan jag föra samman det måleriska och keramiska rumsligt?

Jag har valt att lägga upp uppsatsen på följande vis. Till en början beskrivs bakgrunden till arbetet, hur det har lett fram till valet av fördjupning i de rumsliga och kroppsliga aspekterna inom måleriet. Jag presenterar även vad jag tar avstamp ifrån gestaltningsmässigt.

I delen "Konstnärliga referenser" blickar jag utåt mot andra konstnärer som via olika metoder även problematiserar en fysisk samhörighet i sina verk. Vissa av konstnärerna har jag haft med som referenser under en länge tid, medan jag kommit över andra under examensarbetet.

Därefter vänder jag mig till mitt arbete som presenteras i form av bitar ur min arbetsdagbok med tillhörande bilder. I texten kommer bitarna ur arbetsdagboken förtydligas genom kursiv stil. Detta för an ge en personlig röst till bur intryck och arbete uppfattats under arbetets gång, hur referenser fått sin ursprung och hur detta har kommit att korsbefrukta uppsatsen och det gestaltande arbetet. 1 delen "Arbetet i rummet" tar jag ett steg tillbaka för att se hur arbetena som kommit till under arbetsperioden förhåller sig till varandra i ett rum. Även denna del är i form av arbetsanteckningar.

Till sist kommer en slutreflektion. I det avsnittet gör jag en överblick över arbetet, det som var utgångspunkten och vad jag kommit fram till under arbetets gång.

Place, publisher, year, edition, pages
2012. , 18 p.
National Category
Arts
Identifiers
URN: urn:nbn:se:konstfack:diva-5095OAI: oai:DiVA.org:konstfack-5095DiVA: diva2:805058
Educational program
Ceramics & Glass (Bachelor)
Uppsok
Fine Art
Supervisors
Note

En PDF av uppsatsen finns arkiverad i DiVA och kan lämnas ut av administratör. Kontakta institutionen eller biblioteket.

Available from: 2015-04-14 Created: 2015-04-14 Last updated: 2015-04-14Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

By organisation
Ceramics & Glass
Arts

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

Total: 10 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf