Onstage/offstage: - om avvikande och normbrytande.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (university diploma), 10 credits / 15 HE credits
Student thesis [Artistic work]
Abstract [sv]
Den här uppsatsen tar avstamp i en personlig erfarenhet av när representationen på sociala medier
orsakat konsekvenser i den fysiska världen. Uppsatsen undersöker, genom en autoetnografisk
metod, processer för normerande tillhörighet inom speciella diskurser. I texten används
musikgenren Black Metal som exempel för att visa hur normer styr och kontrollerar socialt
handlingsutrymme för kvinnor. Begrepp som används för att beskriva dessa processer kommer från
Erving Goffman och har kallats för det dramaturgiska perspektivet. Begreppen används vidare i
arbetet som verktyg i det gestaltande arbetet där normer för subjektspositioner undersöks i
iscensatta fotografier.
Place, publisher, year, edition, pages
2014.
Keywords [sv]
representation, Erving Goffman, onstage, offstage, tillhörighet, normer, dramaturgiskt perspektiv, autoetnografi, sociala medier.
National Category
Pedagogy Visual Arts Learning
Identifiers
URN: urn:nbn:se:konstfack:diva-4818OAI: oai:DiVA.org:konstfack-4818DiVA, id: diva2:765737
Educational program
Lärarutbildning - Media
Supervisors
Examiners
Note
Uppsatsens bilagor har innehållit bildmaterial som tagits bort av upphovsrättsliga skäl.
2014-11-252014-11-242014-11-25Bibliographically approved