Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • harvard-cite-them-right
  • oxford-university-press-humsoc
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Paralyzed movement
University College of Arts, Crafts and Design, The Department of Design, Crafts and Art (DKK), Textiles.
2011 (English)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Mamma har varit på Västbanken och i området kring Palestina mycket Varför vet jag inte riktigt. Först jobbade hon som sjuksköterska i flyktinglägren Sabra och Shatila i Libanon. Under massakrema som var där 1982. Senare har hon även bott i Hebron på Västbanken samt varit engagerad I Palestinagrupperna under många år. Första gången jag var där var i iuli 2007. Mamma skulle vara guide pä en rundresa för Palestinagrupperna. jag var ung och lite utanför resten av gruppen som var med på resan, de var alla engagerade och pålästa. Det var inte jag och blev chockad när jag insåg situationens allvar. Pâ en gruppblld från resan står jag endast med som ”Lisas dotter”.

Västbanken är en plats som drar mig tillbaka om och om igen. det är inte lätt att vara där, hela tiden brottas man med ilska, uppgivenhet och glädje. Tiden står stilla samtidigt som allt händer. Mitt masterprojekt Paralyzed Movement undersöker under flera resor och samarbetsprojekt från Västbanken hur man kan arbeta konstnärligt från en så religiöst, politiskt och symboliskt laddad plats. Projektet består av flera olika delar varav två fllmer och en jeansväst kommer att visas på Konstfack: vårutställning 2011.

Jag undersöker min egen roll och drlvkrafti den här konflikten, konstnärligt och politiskt. lag vill att projektet ska vara en kontrast till medlebllden av Västbanken. en pmblematisering och en iörenkling. Frägoma förblir öppna. Kanske blir öppenheten förlamande, tillbaka till utgångsläget Eller så är öppenheten det starkaste medlet mot ockupationens totala slutenhet och kontroll.

 

Place, publisher, year, edition, pages
2011. , p. 21
Keywords [sv]
Västbanken, Palestina
National Category
Arts Design
Identifiers
URN: urn:nbn:se:konstfack:diva-3859OAI: oai:DiVA.org:konstfack-3859DiVA, id: diva2:578148
Educational program
Textile in the Expanded Field (Textile, Master)
Uppsok
Fine Art
Supervisors
Note

Fulltext arkiverad i DiVA, kan hämtas av administratör.

Available from: 2012-12-17 Created: 2012-12-17 Last updated: 2013-03-08Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Other links

Länk till presentation av verket på Konstfacks vårutställning 2011
By organisation
Textiles
ArtsDesign

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 128 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • harvard-cite-them-right
  • oxford-university-press-humsoc
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf