Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • harvard-cite-them-right
  • oxford-university-press-humsoc
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Facebook goes philosophy: Facebook - ett modernistiskt eller postmodernistiskt projekt?
University College of Arts, Crafts and Design, Institutionen för Bildpedagogik (BI).
2009 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 15 credits / 22,5 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Facebook är ett socialt internet-community som startades 2004 av Harwardstudenten Mark Zuckerberg. Sajten har idag ca 222 miljoner användare spridda över hela världen.

Hur kan man, genom att studera ungdomars tankar kring sitt användande av Facebook - och relatera det till två skilda tänkare med mycket olika människosyn, förstå vårt identitetsskapande och vår syn på oss själva på två skilda sätt? Det ena kopplat till modernismen, det andra till postmodernismen.

Hegels erkännandebegrepp och Nietzsches idé om vår vilja till makt relateras till modernismen respektive postmodernismen, och observationerna som gjorts under intervjuer med 13 gymnasieungdomar tolkas med hjälp av dem.

I analysen bearbetas fyra teman som synliggjorts i intervjuerna. För det första, det frekventa ”rundkollandet” på vad andra gör, vilket ses dels som en kul grej, dels som meningslöst. Det kan förstås som ett sätt att lära känna sig själv genom reflektion – eller som en metod att ta reda på hur man blir som mest framgångsrik. För det andra, strävan att visa vem man är, vilket kan tolkas som ett behov av att prova den egna identiteten genom att visa upp den för andra, eller som en strategisk demonstration av en noggrant formad image. För det tredje, inställningen till att ge och få kommentarer, vilken varierar mellan ett icke problematiserande gillande - och förnekande av ett behov av bekräftelse från andra på den egna personen. Slutligen, svårigheterna som många upplever på grund av att man har en profil som kan ses av alla ens ”vänner”. Detta kan dock vara av nytta om man letar efter sitt sanna jag, som så att säga finns i en från början. Intressant är hur vissa informanter ser formandet av en så ”användbar” image som möjligt avseende de multipla åskådarna som helt oproblematisk.

Slutsatsen är att Facebook tycks stimulera såväl ett modernistiskt som ett postmodernistiskt sätt att förhålla sig till identitetsskapandet. Dess redskap uppmuntrar ett demonstrerande av den egna personligheten, men då det samtidigt är mycket lätt att leka med de här redskapen, blir också ett obegränsat formande av identiteten möjligt. Men sajten skulle inte vara intressant om den betraktades som en teaterscen – och det framgår tydligt att det finns en önskan att visa vem man i sanning är, och att det likväl finns en idé om att andra också har dessa sanna jag. Men mediets karaktär uppmuntrar människors misstänksamhet gentemot hur andra eventuellt manipulerar sina identiteter.

Abstract [en]

Facebook is a social Internet community started in 2004 by Harward student Mark Zuckerberg and it has by now around 222 million users all over the world.

How can one, by examining a few aspects of young peoples activity on the site, understand the act of identityshaping and the look at ourselfs, in two different ways? One connected to modernism and the other to postmodernism.

The philosopher Hegel’s concept of recognition and Nietzsche’s notion of our will to power are related to the terms modernism and postmodernism, and the observations made in the interviews with 13 highschool students are interpreted with the help of them.

The analysis treats four themes visible in the interviews. First, the frequent checking out on others’ activities, which is partly seen as fun, partly as useless. It can be understood as a way to get to know oneself throug reflection - or as a method to find out what is a successfull way of being. Second, the strong aim to show who one is, which could be interpreted as a need to try the own identity by showing it to others -or as a strategic demonstration of a consciously shaped image. Third, the attitude towards giving and getting comments, which vary between an unproblematic liking, and a rejection of the need for confirmation of one’s being. Fourth and finally, the difficulties with having one profile to be seen by all the ”friends”. This can be usefull if one is in search for a true identity that is so to speak already in oneself from the beginning. But this shaping of an image that is successfull among multiple viewers is also seen as a rather undramatic, or unproblematic, activity. The conclusion made is that Facebook stimulates as well a modernistic as a postmodernistic way of identity shaping. Its tools encourage the demonstration of the personality, but as it is very easy to play with these tools, an unrestrained designing of the identity is also possible. But the site wouldn’t really be interesting if it was considered a theatre scene – and it is quite clear that there is a wish to show who one really is, and that there is an idea about other persons having that kind of true selfs as well. But the caracter of the medium is such that people frequently suspect others to manipulate their identitys.

Place, publisher, year, edition, pages
Stockholm: Konstfack, Inst. för bildpedagogik , 2009. , p. 38
Series
Uppsats : BI : Examensarbete : 180-200 : Inriktning Media 2009
Keywords [sv]
Facebook, Sociala nätverk
National Category
Art History
Identifiers
URN: urn:nbn:se:konstfack:diva-515OAI: oai:DiVA.org:konstfack-515DiVA, id: diva2:413615
Uppsok
Fine Art
Supervisors
Note
BI/MediaAvailable from: 2011-04-29 Created: 2011-04-26 Last updated: 2011-04-29Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Facebook goes philosophy(921 kB)589 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 921 kBChecksum SHA-512
31514c359cd3832dbdec1719a52c23c7851062fdfee869cac3dac1606a6fdf61e09b4ea1af3fb8dd000386b83bc5f29036dae599cd5cf42e444e1865883a7eb8
Type fulltextMimetype application/pdf

Other links

BI_media_09_lena_boda.pdf
By organisation
Institutionen för Bildpedagogik (BI)
Art History

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 589 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 421 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • harvard-cite-them-right
  • oxford-university-press-humsoc
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf