Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • harvard-cite-them-right
  • oxford-university-press-humsoc
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Varför gatukonst?
University College of Arts, Crafts and Design, Institutionen för Bildpedagogik (BI).
2007 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Uppsatsen behandlar frågeställningar kring gatukonstens existens i Stockholm: vilka platser den tar i anspråk, vilka uttryck den har och vilka de bakomliggande motiven är. Vidare berörs frågor kring det offentliga rummet som demokratisk idé. Syftet med föreliggande uppsats är att belysa gatukonsten som en reaktion mot ett alltmer kommersialiserat och privatiserat offentligt rum. Som blivande bildpedagog finner även uppsatsförfattaren att det är angeläget att diskutera frågor som rör det offentliga rummets möjligheter och begränsningar utifrån demokratiska aspekter. Detta för att försöka uppmuntra elever till ett kritiskt tänkande i frågan samt väcka ett intresse för och inspireras av gatukonstens grepp, ideologiska och visuella uttryck.

Uppsatsen behandlar frågeställningar om gatukonst utifrån ett perspektiv som ligger nära konstutövarnas utgångspunkt och för fram ståndpunkten om gatukonsten som en alternativ, viktig, social rörelse.

Gestaltningsdelen i arbetet behandlar frågeställningen utifrån de platser som kan kallas för odefinierbara platser, där gatukonsten ofta uppträder. Platser som tagits i anspråk för egna syften och ändamål för att kommentera eller sätta märken i staden. Gestaltningen har utgått från en liknande plats, Järnvägsparken i Stockholm, och något nytt har tillförts, vilket har medfört att parken blivit synlig i en ny bemärkelse. Denna förändring och författarens förhållande till platsen har utmynnat i tankar och reflektioner kring den samma. Funderingar kring vad och vilka människor som utgör platsen finns dokumenterade och sammanfattade i en handgjord bok.

Place, publisher, year, edition, pages
Stockholm: Konstfack, Inst. för bildpedagogik , 2007. , p. 60
Series
Uppsats : BI : Examensarbete : 180-200 : Inriktning Konst 2007
Keywords [sv]
Gatukonst
National Category
Art History
Identifiers
URN: urn:nbn:se:konstfack:diva-554OAI: oai:DiVA.org:konstfack-554DiVA, id: diva2:413288
Uppsok
Fine Art
Supervisors
Note
BI/KonstAvailable from: 2011-04-28 Created: 2011-04-26 Last updated: 2011-04-28Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Varför gatukonst?(27673 kB)1787 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 27673 kBChecksum SHA-512
224176a569020ff173b0a04cc40721bb3cb5cb38e56206a8e1a927a53a95d17c1d07b60db1e61e438a6f7d229a1c0bce17b9bebab884d919a87a9070d9e6c69c
Type fulltextMimetype application/pdf

Other links

BI_konst_07_katarina_huldt.pdf
By organisation
Institutionen för Bildpedagogik (BI)
Art History

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 1787 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 406 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • harvard-cite-them-right
  • oxford-university-press-humsoc
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf