Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • harvard-cite-them-right
  • oxford-university-press-humsoc
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Bearbetad sanning: en undersökning om sanning och fotografi
University College of Arts, Crafts and Design.
2008 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 15 credits / 22,5 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Uppsatsen söker svara på vilken typ av "sanning", om någon, ett bearbetat fotografi kan förmedla. För att kunna finna svar på min huvudfråga undersöker jag även hur det fotografiska mediets sanningsbörda skapats och skapas diskursivt. Genom arbetet har jag tagit hjälp av en hel del teoretiker samt den amerikanske fotografen Brian Walskis bilder från Basra, Irak. Fotografiska bilder är så integrerade i vår kultur att vi tar dem för självklara. Just därför behöver de problematiseras. En medvetenhet om fotografiets godtyckliga karaktär är en viktig del i allmän medie- och samhällskunskap som alla elever bör besitta. Som blivande medielärare är ämnet högst aktuellt.

I det gestaltande arbetet undersöker jag vilka olika möjligheter ett bearbetat fotografi har att förmedla sanning. Vidare undersöker jag mottagandet av bearbetade fotografier, hur vetskapen av att ett fotografi är bearbetat påverkar vår förståelse och vårt mottagande av detsamma. Detta gör jag genom att själv fotografera och sedan bearbeta bilderna digitalt. I presentationen av gestaltningen ämnar jag lämna det till betraktaren att avgöra huruvida bilderna är bearbetade eller ej.

Resultatet av min undersökning visar på hur fotografiers trovärdighet är helt avhängig på dess avsändare och kontext. Vilket i sin tur innebär att även bearbetade fotografier kan förmedla sanningsenliga utsagor. Dessa utsagor är dock subjektiva, dess innebörder förändliga både i tid och rum. Förbehållen gäller alla fotografiska utsagor, bearbetade eller ej. Vår tilltro till och förståelse av fotografiska bilder är kulturellt konstruerad. Insikt i detta gör det möjligt att ifrågasätta rådande förhållanden och öppnar upp för nya sätt att se på och tänka kring fotografier.

Place, publisher, year, edition, pages
Stockholm: Konstfack, Inst. för bildpedagogik , 2008. , p. 30
Series
Uppsats : BI : Examensarbete : 180-200 : Inriktning Media 2008
Keywords [sv]
Sanning, Fotografi, Socialkonstruktionism, Semiotik, Diskurs, Montage, Bearbetade bilder
National Category
Art History
Identifiers
URN: urn:nbn:se:konstfack:diva-565OAI: oai:DiVA.org:konstfack-565DiVA, id: diva2:413231
Uppsok
Fine Art
Supervisors
Note
BI/MediaAvailable from: 2011-04-28 Created: 2011-04-26 Last updated: 2011-04-28Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Bearbetad sanning(1174 kB)1806 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1174 kBChecksum SHA-512
361c6c2d9ab3be77c0fe2a0e7d36da61be6bf9459b1b34bf965394ca52cfe71409e51d38bc9fc805cbfdd922dd8f8348e4b4d9d0b640dca4f87cd295cb78684a
Type fulltextMimetype application/pdf

Other links

BI_media_08_viveka_andersson.pdf
By organisation
University College of Arts, Crafts and Design
Art History

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 1836 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 1909 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • harvard-cite-them-right
  • oxford-university-press-humsoc
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf