Med denna studie ämnar jag gestalta de personliga, omedvetna processerna som ligger bakom det som jag kallar för fantasitänkandet eller – seendet. Jag är intresserad av att undersöka det oförutsägbara i fantasin, hur den gestaltar sig för mig personligen. Med "det oförutsägbara i fantasin" syftar jag till de inre psykiska processer som styr våra fantasier. Jag har närmat frågeställningen från ett personligt perspektiv med personligt material som utgångspunkt. Arbetsmaterialet har bestått av minnesbilder samt dokumenterade drömmar i kombination med undersökning av den gestaltande processen "här och nu". Processen har även inkluderat ett samarbete med min dotter kring skapandet. Den skriftliga studien beskriver samt granskar min gestaltande process. Min avsikt är att undersöka hur associationer, minnesbilder och fantasier kan styra det konstnärliga skapandet utifrån omedvetna inre processer. Jag utgår ifrån att detta oförutsägbara inre skeendet har avgörande betydelse för slutresultatet, oavsett gestaltningens genre. Inom ramar för denna studie kommer jag dock att begränsa mig i min egen personliga skapandeprocess. Jag har valt att använda denna utgångspunkt även i den skriftliga beskrivningen av min gestaltande process. Genom fria associationer, känslor och inre bilder ämnar jag att närma, dock inte eftersträva någon identitet med den gestaltande processen. Som verktyg i undersökningen har jag formulerat den skriftliga processbeskrivningen i form av en konceptuell metafor som består av tre virtuella (skenvärld) rum. Med denna formulering vill jag delvis skapa ”lekutrymme” för min undersökning, delvis klargöra för läsaren hur de tre delstudierna knyter an till varandra. Rummen symboliserar mina föreställningar och fantasier av verkligheten, minnen och drömmar i olika sikt. I studien kommer jag att röra mig även mellan dessa rum. För att förtydliga för läsaren, har jag antecknat för varje ”skeende” i vilket rum jag befinner mig i för stunden. Jag tar mig friheten att förvirra läsaren i syfte att skapa ett ”lekutrymme” för fantasin och speciellt för tidsaspekten i fantasitänkandet. Jag utforskar rummen i stora delar ensam, delvis hand i hand med min dotter. Under arbetets gång har hennes delaktighet formats och styrts av respekt för hennes frivillighet och lust att medverka i min studie. Hennes fantasier kommer att blandas med mina men aldrig tvärtom. Jag utgår ifrån psykodynamiskt/psykoanalytiskt syn på människans psykiska processer. Kreativiteten ser jag som en kraft som kan sätta igång den skapande processen. Att vara kreativ, nyskapande, förutsätter att en konstnär kommer i kontakt med sina infantila, oftast omedvetna sidor.