Ikeas blå varuhus med gul logotyp på fasaden runt om i världen för osökt tankarna till Sverige. Det globala företaget har en utpräglat svensk identitet och driver konceptet "demokratisk design" på bred front. Man använder sig också av andra positivt laddade ord som jämlikhet och rättvisa. Bygger detta på ett socialt patos eller krassa kalkyler? Handlar det om "svensk design" eller ett slags globaliserad estetik? Projektets syfte är att studera Ikea med fokus på 1980- och 90-talet: en tid då den symboliska kopplingen till Sverige stärktes bland annat med hjälp av marknadsföring. Kan Ikea betraktas som Sveriges myt om sig själv - ett slags nationell självbild som inte stämmer överens med verkligheten?
Av Ikeas produktion studeras ett urval kollektioner och kampanjer från perioden i fråga. Ämnet undersöks mot bakgrund av begreppen "nation branding", "storytelling" och med utblickar mot konsumtionsteorier.
Trots att Ikea spelat en betydelsefull roll i det svenska samhället finns lite forskning om ämnet men i synnerhet få humanistiska studier. Att det inte i högre grad finns designhistorisk forskning om koncernens estetik är förvånande, men gör studier desto mer angelägna. Förutom att Ikea är ett inslag i det svenska hemmets idéhistoria är företaget ett av Sveriges ansikten utåt och det är betydelsefullt att diskutera vilken bild som ges till omvärlden.
Presentation av projekt