A Glossary of Distance and Desire
2023 (English)Artistic output (Refereed)
Resource type
Mixed material
Physical description [sv]
Rumsliga installationer och funna objekt.
Physical description [en]
Spatial installations and found objects.
Description [sv]
Genom rumsliga installationer och funna objekt tar Meriç Algün upp frågor om identitet, gränser, språk och relationer. Hennes tidiga verk behandlar erfarenheten av sociala och politiska skillnader mellan hennes födelseort Istanbul och hemstad Stockholm, och den auktoritära byråkrati många människor möter när de korsar nationella gränser. Algüns konstnärliga metod tar ofta avstamp i research eller personliga erfarenheter, som blir till verk i formen av arkiv över idévärldar och tankegods med egna logiska system.
Separation, begär och relationer är centrala begrepp i de verk som presenteras i utställningen. I installationsverket A Glossary of Distance and Desire (2019/2023), som gett utställningen dess titel, är ett hundratal föremål placerade på färgstarka podier i geometriska former. Installationen är en lekfull ansats till att skapa en vokabulär för att tala om kärlek, begär och splittring. Bland föremålen återfinns fossiler, bilder, böcker, ljud och ordboksurklipp.
Verket Eternity 1988–∞ (2019–pågående) består av en samling helsidesannonser för Calvin Kleins parfym Eternity. Under de 35 år som Eternity marknadsförts har den amerikanska fotomodellen Christy Turlington varit dess ansikte utåt. I annonserna porträtteras Turlington med olika män och barn som ska föreställa hennes lyckliga familj. Sedan 2017 porträtteras hon intill sin man i verkliga livet. Eternity 1988–∞ är en dråplig påminnelse om hur kapitalismen kan profitera på vår ständiga längtan efter den eviga kärleken.
Algüns tre verk dröjer sig kvar i kärlekens oförutsägbara ovisshet, vilket kan te sig både tilldragande och skrämmande. Tillsammans drar verken paralleller mellan destruktiva försök att kontrollera, äga sitt begär och den exploaterande sidan i människans relation till naturen. Likt kärleks-objektet besitter naturen den ofrånkomliga egenskapen som någonting ytterst annat än oss själva. Utställningen Meriç Algün – A Glossary of Distance and Desire kan ses som ett försvarstal till kärlekens outgrundlighet och hur acceptans av det okontrollerbara är dess förutsättning.
Magasin III, 1 april - 17 december 2023
Description [en]
Through spatial installations and found objects, Meriç Algün addresses issues of identity, borders, language, and relationships. Her early works deal with the experience of the distinct social and political differences between her birthplace Istanbul and hometown Stockholm, and of the authoritarian bureaucracy many people encounter when crossing national borders. Algün’s artistic method usually begins with research or personal experiences, leading to works that serve as archives of worldviews and modes of thought with idiosyncratic logical systems.
Separation, desire, and relationships are central concepts in the works presented in this exhibition. In the installation A Glossary of Distance and Desire (2019/2023), which lends the exhibition its title, about a hundred objects are placed on colorful podiums of geometric shapes. The installation is a playful approach to creating a vocabulary for speaking of love, desire, and separation. Among the objects are fossils, pictures, books, sounds, and dictionary clippings.
The work Eternity 1988–∞ (2019–ongoing) consists of a collection of full-page advertisements for Calvin Klein’s perfume Eternity. During the 35 years Eternity has been marketed, the American model Christy Turlington has been the face of the perfume. In the ads, Turlington is portrayed with various men and children to represent her happy family. Since 2017, she is portrayed next to her real-life husband. Eternity 1988–∞ is a poignant reminder of how capitalism can profit on our constant longing for eternal love.
Algün’s three works linger in the unpredictable uncertainty of love, which can appear both alluring and alarming. The works draw parallels between our destructive attempts to control, own our desire and the exploitive side of mankind’s relationship with nature. Like the object of love, nature possesses the inescapable quality of being something distinctly other than ourselves. The exhibition Meriç Algün – A Glossary of Distance and Desire can be seen as a defense of the unfathomable nature of love and how acceptance of the uncontrollable is its prerequisite.
April 1 - December 17, 2023
Place, publisher, year, pages
Stockholm, 2023.
Publication channel
Magasin III
National Category
Arts
Identifiers
URN: urn:nbn:se:konstfack:diva-9525OAI: oai:DiVA.org:konstfack-9525DiVA, id: diva2:1820101
2023-12-152023-12-152023-12-15Bibliographically approved