Bartóks opera Riddar Blåskäggs borg framförs tillsammans med det nyskrivna beställningsverket Judith, som spelas i dialog med originalet. I rollerna ser vi bland annat skådespelerskan Stina Ekblad och sopranerna Julia Sporsén och Alexandra Büchel som skapar två personas av karaktären Judith.
Malin Bångs egensinniga musik möter Bartóks och författaren Mara Lee har skrivit en laddad text som ger ytterligare en dimension till Balázs libretto. Likt en operornas Twin Peaks gör de två verken varsin resa in i det undermedvetna och berättar varsin sida av den grymma historien.
Folkoperan, 19 april – 7 maj 2023
Operan Judith - I, volcanic är ett konstnärligt samarbete med libretto skrivet av Mara Lee och musik komponerad av Malin Bång. Mara Lee Gerden har format Judiths reaktion som en poetisk och rasande uppgörelse med sina upplevelser i riddar Blåskäggs borg (komponerad av Bela Bartók). Genom sorgeprocessens sju stadier följer vi hennes utveckling från mörker och självhatiska tankar till att upptäcka sig själv med en ny självständig, konstnärlig kraft. Judiths transformation är manifesterad i hennes röst. Rop och glissandon följer hennes fall ner i mörkret, hon blir hesare och tappar gradvis rösten, hon skriker men i tystnad, hon saknar nu förmågan att göra sig hörd. Därefter behöver hon upptäcka sin röst på nytt, hon lyckas yttra några konsonanter och vokaler, och utifrån dessa ljud hittar hon stapplande ett allt större uttrycksfält där hon aldrig tidigare rört sig, och med detta en ny styrka och frihet. Sinfoniettan reagerar som en klangskulptur i flera skikt och följer Judiths emotionella och fysiska process. Omgivningen speglas i texten av de fyra elementen vatten, eld, jord och luft och dessa representeras symboliskt i instrumentationen. I början gestaltas kyliga vindar och ett obönhörligt fallande vatten som långsamt transformeras till torrt och knastrigt grus, vilket i sin tur leder till att eld uppstår och bränner upp allt. Dynamiskt rör sig musiken här från fysiskt sköra ljudtexturer mot ett expansivt påträngande muller med gälla glissandon, och med pådrivande perkussiva rytmer. I askan kan ett nytt landskap börja byggas upp, både Judith och ensemblen undersöker nya sätt att artikulera sig på och skapar en dynamisk mångfald av uttryck genom ett lekfullt experimenterande.