Nguyễn presenterar en uppdaterad version av sitt verk For An Epidemic Resistance (2009/2021), en tjugofem-kanalig ljudinstallation. Verket tar sin utgångspunkt i en oförklarlig skrattepidemi som bröt ut i Centralafrika 1962. En skrattexplosion spred sig under sex månader från en missionärsskola för unga flickor och infekterade hundratals människor i samhället och i angränsande byar. I den här versionen för Borås Konstbiennal har nya skratt lagts till den tidigare versionen av installationen.
Ljudet av skratt signalerar inte alltid nödvändigtvis glädje utan kan också vara ett tecken på stress, pådriven av kollektiv ångest, ilska eller sorg förknippad med en tid fylld av oro. Detta särskilt när människor upplever en kronisk samhällsstress. Men enligt kulturteoretikern Marjolein’t Hart kan skratt och humor även fungera som ett ”vapen för den svage” och på så vis bidra till att utveckla en kollektiv identitet.
Utställning, Borås Art Biennial, 2021.