Planned maintenance
A system upgrade is planned for 13/12-2023, at 12:00-13:00. During this time DiVA will be unavailable.
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Trilogi: waves, notes from underground & sunsets
University of Arts, Crafts and Design, Department of Fine Art.
2019 (English)Artistic output (Refereed)
Resource type
Moving image
Physical description [sv]

Tre researchbaserade filmer.

Description [sv]

I Lisa Tans tre researchbaserade filmer Waves (2014-2015), Notes from Underground (2013) och Sunsets (2012) sätts språket i rörelse. Till sin hjälp har hon tre ikoniska kvinnliga författarskap: Clarice Lispector, Susan Sontag och Virginia Woolf med vilkas texter hon undersöker begrepp som blivande och förvandling. I Sunsets kastas vi rätt in i en tv-intervju från 1977 med giganten Lispector som motvilligt beskriver sin skrivandeprocess. Vi ser intervjun genom konstnärens skärm, och får den samtidigt återberättad för oss i prövande direktöversättning. Bilderna på den likgiltiga författaren klipps samman med skärmsläckare över rymdens himlakroppar och vyer som filmats klockan tre på morgonen under sommaren respektive klockan tre på eftermiddagen under vintern i Sverige. Solen sätts därmed i dialog med urkraften Lispector.

Med Waves gör naturkrafterna sig åter påminda. Här har Lisa Tan utvecklat tanken på teknologins betydelse för vår varseblivning, både som individ och som samhälle. Utifrån Virginia Woolfs roman Vågorna (1931) diskuterar Tan hydrologiska processer och havets direkta relation till digitala dataströmmar. I Notes from Underground färdas konstnären ner i underjorden. Med sig har hon Susan Sontags reflektioner från sin tid i Sverige under det sena 1960-talet, samt utdrag från hennes film Duett för kannibaler (1969). Med Sontag som guide rör sig filmen genom ett geologiskt landskap där Stockholms tunnelbanenät snart övergår i New Mexikos grottsystem, inte långt ifrån Lisa Tans egen uppväxtmiljö.

Trots författarnas olika utgångspunkter lyckas Lisa Tan spänna trådar som sträcker sig över tid och rum. Ständigt närvarande genom alla tre filmerna är konstnärens röst, både symboliskt och bokstavligt. Vi upplever hela tiden tankeprocessen bakom filmerna, med total transparens igenom tangentbord, skärmar, filmklipp, textredigering och allahanda intervjuer. Tillsammans väcker filmerna frågor om konstnärens samhälleliga roll och ger sig i kast med tanken om det liminala – ett flytande tillstånd mellan två fasta punkter. Detta avspeglar sig i filmernas gemensamma upptagenhet vid olika former, så väl rumsliga trösklar som icke-platser utan slut. Från vågornas krusande i mötet med land, till underjordens hisschakt och vidare ut i den mörka rymden.

19 november, 2019

Place, publisher, year, pages
Stockholm, 2019.
Publication channel
Film i samtidskonsten
National Category
Arts
Identifiers
URN: urn:nbn:se:konstfack:diva-8250OAI: oai:DiVA.org:konstfack-8250DiVA, id: diva2:1615971
Note

Visningen är ett samarbete mellan Film i Samtidskonsten och Biocafé Tellus.

Available from: 2021-12-01 Created: 2021-12-01 Last updated: 2023-08-10Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

By organisation
Department of Fine Art
Arts

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 22 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf