Fristående objekt och sinnrika egenkonstruerade maskiner, mekaniska alfabet.
Leran som krackelerar under besökarens fötter och ljudet av regn som måste framkallas av en apparat, då det inte längre kan upplevas i verkligheten, gör Petterssons framtidsvisioner ytterst konkreta. Klimatångest. Skuld. Känslan av att vad man än gör så är det fel – eller åtminstone för lite. Katja Pettersson vill vända på känslan, och prövar i sin konst att förstå miljö- och klimatproblemen i sig. Liksom upplevelsen av dem. Projektet Welcome Back bygger på ett utforskande av antropocen, den tidsålder som vi på jorden befinner oss i nu, en epok definierad av människan. Katja Pettersson bjuder oss att stiga in i ett postapokalyptiskt rum, som vore vi museibesökare från en framtid. Fristående objekt och sinnrika egenkonstruerade maskiner – inspirerade av Christopher Polhems (svensk uppfinnare, 1661 – 1751) mekaniska alfabet – blir till historiska kapslar genom vilka vi lockas att pröva våra egna tankar, söka i oss själva. – Jag arbetar för att vi ska hitta tillbaka till vår egen relation till naturen. Med de fyra elementen som medlare hoppas jag att vi, istället för att känna skuld över vad vi har förstört, ska börja tycka om vår jord på ett sätt som förändrar oss och vad vi gör, säger Katja Pettersson. De fyra elementen – luft, eld, vatten och vind – utforskas också genom att Katja Pettersson avdramatiserar och plockar isär det kända. Med forskningens hjälp visar hon hur nytt kan byggas av det gamla. Ny natur: ny jord, eld, vatten och luft. Ett exempel är verket Critical CO2, där hon i ett forskningslaboratorium har filmat koldioxid: hur denna illa sedda gas under högt tryck – och med överraskande skönhet – övergår till vätska. Att göra den osynliga, livsviktiga och farliga gasen synlig är ett sätt att skapa en relation till denna miljömässigt superkritiska molekyl.
30 SEP 2018 – 11 NOV 2018