Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • harvard-cite-them-right
  • oxford-university-press-humsoc
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Koncentration, konstruktion: Fragment, Plasticitet, Konsekvens: Ett assemblage
University of Arts, Crafts and Design, Department of Fine Art.
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor of Fine Arts), 20 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

koncentration, konstruktion: Fragment, Plasticitet, Konsekvens

Ett Assemblage

I essän koncentration, konstruktion: Fragment, Plasticitet, Konsekvens- Ett Assemblage sammanställs ett urval kritiker, konstnärer och filosofers texter som diskuterar kapitalism, teknologi, plasticitet och affekt. Parallellt med teorierna är mina egna tankegångar och narrativ placerade tillsammans i ett assemblage.

Essän diskuterar mediakritikerns Herbert I. Schillers:​ Culture Inc. The Corporate Takeover Of Public Expression​ (1989), företagens framväxt och ökande dominans i USA efter instifningen av den konstitutionella lagen “Bellotti” (1978); följder av företags rättighet till yttrandefrihet, och den ökade betydelsen av inpaketeringen av kulturella meddelanden för produktionsmedlen. Förenar citat från bland annat Slavoj Žižeks (The Pervert's Guide to Ideology) i detta.

Texten lyfter därefter fram bitar av filosofens​ ​Catherine Malabous bok ​Vad ska vi göra med vår hjärna? ​(2008)​ o​ ch diskuterar ​Plasticitet vs. Flexibiliet,​ och ​“Den neurala världen och kapitalismens anda”.

Andra utdrag från teoretiker (och konstnärer) såsom Donna Harraway, Steven Shaviro, Mark Fisher, Hito Steyerl, N. Katheriene Hayles och Chloé Galibert-Laîné’s essäfilm- The Pain Of Others​ återfinns i essän.

Löpande i texten är mina egna narrativ fördelade längsmed och i kontrast gentemot teorierna som lyfts fram. Som bitar till ett assemblage men som också på olika sätt behandlar det subjektiva och subjektbildandet. Vilket sker i olika textformat under rubrikerna: Interview: Madonna​, ​Skulptur, Fördelning av en tidslinje, Replokalen, Berlin 2019: Nirvana 2019, Selected Songs By Year.

Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 33
Keywords [sv]
Affekt, plasticitet, kapitalism, teknologi
National Category
Humanities and the Arts Cultural Studies Philosophy Arts
Identifiers
URN: urn:nbn:se:konstfack:diva-7247OAI: oai:DiVA.org:konstfack-7247DiVA, id: diva2:1433547
Educational program
Fine Art (Bachelor)
Supervisors
Examiners
Available from: 2020-06-15 Created: 2020-05-31 Last updated: 2020-06-15Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1343 kB)198 downloads
File information
File name ATTACHMENT01.pdfFile size 1343 kBChecksum SHA-512
90387c77530ffce0668062b31b3fd1c9a57e452862f819b5f096adb275478d1a12cf19b30f6f5410d63c8037a32e627caa0aba7dbc15890bd162576157e9c3a4
Type fulltextMimetype application/pdf

Other links

Dokumentation av gestaltande del
By organisation
Department of Fine Art
Humanities and the ArtsCultural StudiesPhilosophyArts

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 0 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 600 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • harvard-cite-them-right
  • oxford-university-press-humsoc
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf