Utifrån tankar om makt, begär och normalitet ämnar texten skapa en förståelse både för Alva
Roselius konstnärskap, och idén om konstnärskap i vidare bemärkelse.
Med avstamp i personliga berättelser diskuteras Friedrich Nietzsches begrepp
‘ressentiment’ och Wendy Browns tanke om att alla människor i ett senkapitalistiskt samhälle
bär på detta.
Vidare avhandlas språket, och dess inneboende makt, i relation till kroppen och den
fysiska akten av att brodera. Broderiet diskuteras fortsatt utifrån sin kvinnligt kodade
tradition och med utgångspunkt i Tiqquns Preliminary Materials for a Theory of a
Young-Girl ifrågasätts idén om the young-girls universalitet. Att den ideala medborgaren i ett
konsumtionssamhälle beskrivs som en young girl handlar om makt snarare än slump. Det
feminint kodades icke-universella varande stärks av Rozsika Parker som härleder
konsthantverkets, jämte konstens, låga status till dess utövare. Hon visar på att konst
traditionellt skapats av män medan konsthantverk utförts av kvinnor. Texten resonerar
avslutningsvis kring motsättningen mellan det kvinnliga och det konstnärliga och menar att
detta idag är helt förändrat, då konstnärens prekära arbetssituationen givit denne en kvinnligt
kodad expertis. Alla konstnärer är således kvinnligt kodade. Konstnären är inte längre ett
ensamt geni som drivs av behovet att skapa, konstnären är the young girl, driven av
upprättelsebehov.
Texten rör sig mellan ett poetiskt och ett akademiskt språk och refererar, i linje med
detta, till poeter tillika teoretiker och konstnärer.
2020. , p. 16
konstnärskap, konsthantverk, broderi, genus, fenomenologi, ressentiment, the young girl