Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Spel och lärande: Hur den nya spelaren möter“The Legend of Zelda: Ocarina of Time”
University of Arts, Crafts and Design, Department of Visual Arts and Sloyd Education.
2020 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Games and learning : How the new gamer interacts with "“The Legend of Zelda: Ocarina of Time” (English)
Abstract [sv]

TV- och datorspel är ett medium som intresserat mig under hela mitt liv. Spelindustrinomsätter mer pengar än både filmindustrin och musikindustrin, och engagerar människorsuppmärksamhet till en grad som en lärare lätt avundas. Inuti spelen såväl som ikring demförmedlas kunskaper och färdigheter. Detta inkluderar färdigheten att spela spelet i sig, ochkunskaper om spelets regler, karaktärer, berättelser och miljöer. Det kan också inkluderabredare och mer grundläggande mänskliga färdigheter som tolkning av visuella intryck,reaktionsförmåga, hand-öga-koordination och kreativt tänkande. De faktamässiga kunskapersom tränas genom spel tycks kunna innefatta vad än spelet väljer att behandla som tema.Spel och deras design har intressanta likheter med skoluppgifter. Ett spel och en praktiskskoluppgift ämnar båda att låta en användare (spelaren respektive eleven) utföra vissahandlingar enligt vissa regler, med vissa verktyg och inom vissa ramar, i syfte att användarendärefter ska ha förbättrat sin färdighet i att spela spelet respektive att genomföra det praktiskaarbetet inom skolämnet.I spelens fall sker detta lärande oftast under spelarens fritid och med full entusiasm, medanskolan i de flesta fall uppfattas som en sorts nödvändigt ont. Jag förutsätter att detförhållandet till viss del är oundvikligt med tanke på de förutsättningar som spelen respektiveskolan underordnar sig. Till exempel måste skolan förbereda eleven för en oändligt komplexverklighet medan spelen kan skala av onödig komplexitet för att skapa en strömlinjeformatunderhållande upplevelse. Men Jag förutsätter också att spelen innehåller exempel pålärandestrategier som skolvärlden till fördel kan använda sig av. I detta arbete vill Jagidentifiera och analysera dessa strategier i syfte att informera min - såväl som andras -framtida praktik som lärare.

Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 27
National Category
Pedagogy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:konstfack:diva-7157OAI: oai:DiVA.org:konstfack-7157DiVA, id: diva2:1428463
Educational program
Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan - Bild och media
Supervisors
Examiners
Available from: 2020-05-19 Created: 2020-05-05 Last updated: 2020-05-19Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(609 kB)0 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 609 kBChecksum SHA-512
cf87bc13f3226bcb755cf4e1b74057959fb179bcaf4ff2887ee13661178df541ce9c80b4f12e7c86a13f566298356f54ce39b45ed4918e842fb7aae92918c7a3
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Visual Arts and Sloyd Education
Pedagogy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 2 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf