I Hur hemslöjdsrörelsen skrev kropp undersöker jag den tidiga hemslöjdsrörelsens syn på estetik och kropp i relation till dess idéer gällande textila tekniker och material. Vilka världen associerades till olika textila uttryck och till dess utövare? Ett exempel är att virkning ansågs vara ett lättjefullt arbete som kunde utföras i liggande ställning. Vad säger den bilden om de som virkade och om det virkade produkterna? Jag är intresserad av hur idéer/teorier gestaltar sig i fysisk form, textilt och i förlängningen kroppsligt. Vem fick vara med i hemslöjdsrörelsen? Vad fick vara med? Och på vilket sätt? Vidare undrar jag hur dessa idéer lever kvar och manifesteras i slöjd och konsthantverksdiskurser idag. Min utgångspunkt är att hemslöjdsrörelsen förenade textil form med positioneringar rörande kön, klass, etnicitet och nation och att själva görandet av slöjd, alltså den textila arbetsprocessen, hade en central plats i formandet av idébygget. Jag prövar här om textilt arbete kopplat till reflektion av kroppsliga upplevelser kan vara en möjlig metod för att utforska det samma. Textilt görande blir en del i ett användande av de metoder kring inhämtning /utveckling /spridning av kunskap som hemslöjdsrörelsen praktiserade. insamling och katalogisering av material efter urval - utställning(försäljning) - föreläsning (kurs/skola) - text
Genom att gå tillväga på samma sätt som hemslöjdsrörelsen vill jag se hur idéer konstruerades och materialiserades. Det blir också ett sätt att diskutera min egen roll som ytterligare en som konstruerar/omkonstruerar berättelser.